En el context actual de innovació i de noves tecnologies que es van incorporant al dia a dia de les empreses de forma accelerada, fins i tot a la seva gestió de la cadena de suministre (parlem de Logística 4.0), correm el risc de deixar que tot el pes de la transformació digital recaigui en mans de la tecnologia, i oblidar altres aspectes fonamentals de la transformació digital, tan importants i rellevants com la mateixa IT:
– Definir l’agent impulsor del canvi. Més enllà del responsable d’IT de l’organització, ha de tractar-se d’una figura híbrida i transversal, amb bon coneixement de l’organització, de planificació estratègica i aptituds digitals i de lideratge.
– Orientació al client.
– Millora continua.
– Flexibilitat en la presa de decisions, apropant la presa de decisió al client/usuari, introduint mecanismes de presa de decisions en punts de la cadena de valor més propers al client/usuari final, precisament pel major coneixement que aquests tenen del client i que pot derivar en un major valor afegit.
– Cooperació.
– Estructures horitzontals.
– Gestió per processos.
– Treball en equip.
– Compartir el coneixement.
– Optimitzar els processos, amb l’ajut de les TIC.
– Comunicació efectiva, fluida, transparent i assertiva amb els usuaris/clients, així com en els equips de treball.
– Ús efectiu i professional de les xarxes socials per comunicar les accions que es porten a terme a l’organització.
– Ús efectiu i professional de les xarxes de comunicació internes (Intranet) per a fomentar els nous valors a incorporar.
Els comandaments intermitjos han d’anar adoptant les noves formes de treball i de lideratge (desitjablement) o en un futur tindran una difícil ubicació com a líders de l’organització transformada… Els egos i els lideratges excessivament autoritaris i la manca de transparència no haurien de tenir lloc en un futur a la Logística 4.0.