Can Gavarra
  • Inici
  • Oferta formativa logística
  • Biblioteca digital
  • Desenvolupament empresarial
    • Servei de consultoria
  • Contacte

Tendencies logístiques més importants per a 2022

mayo 30, 2022
by LOGINCAT
0 Comment

Aquest 2022 el sector de la logística s’ enfronta a reptes complicats. La creixent globalització i els fluxes de mercaderies que se’ n deriven han provocat un fort augment de la demanda dels serveis logístics.

Els colapses portuaris que hem viscut arrande la pandemia han provocat importants endarreriments en els subministres i dificultats d’ abastiment i de producció en empreses productives del nostre entorn.

Per tot això, els anys que vénen a partir de 2022 marcaràn una profunda renovació en les formes actuals d’ abordar la logística i obligaran a moltes empreses a adoptar mesures de digitalització, automatització de  processos i de canvis en l’ enfocament en la seva cadena de subministrament.

Tots aquest canvis tenen un denominador comú: la sostenibilitat

En el present article mostrem possibles enfocaments perquè els processos de subministrament i transport siguin més sostenibles

  1. Logistica sostenible

La sostenibilitat es una tendencia que s’ intensificarà durant tot aquest 2022 i en endavant.

Les empreses que assumeixin des d’ara la sostenibilitat com un repte a resoldre, gaudirant d’ un important aventatge competitiu dins del sector en aquests propers anys.

Aquesta tendencia anirà agafant cada vegada més força.

Els consumidors cada vegada són més conscients de la importància de prioritzar les compres de productes que aportin una cadena de producció i de subministrament més sostenible.

Això obliga les empreses a posar el focus en components, materials, embalatges, i mitjans de transport i distribució sostenibles.

El transport és un dels principals emisors de CO2. Hi ha estudis que assenyalen que de cara al 2030 el creixement de l’ ecommerce podría incrementar les emissions de CO2 fins a un 30%.

Per aquesta raó ja hi ha companyies que están començant a impulsar i a implementar una serie de canvis per tal de trobar  l’equilibri entre creixement, eficiencia i sostenibilitat.

Per altra banda, amb la major conscienciació dels consumidors que responsabilitzen a les empreses per les vulneracions de drets humans dels seus proveïdors, passa a ser indispensable que les operacions de la cadena de subministrament, siguin transparents i puguin garantir la traçabilitat dels productes.

2. Transparencia a través de la innovació 

A partir de 2022 en endavant, la transparencia dins de la cadena de subministrament passa a ser un imprescindible.

Una cadena de subministrament transparent i ben gestionada permet identificar i eliminar els riscos dins de la xarxa de subministrament generant així un avantatge competitiu.

Aquesta transparencia estarà sostinguda per la digitalització i les noves tecnologies com el blockchain que permet una major traçabilitat i seguretat de dades.

Les empreses hauràn de començar a analizar amb profunditat els processos i els proveïdors per tal d’ assegurar aquesta sostenibilitat i per tal d’explorar-ne el potencial de millora.

Caldran nous experts en aquest camp que es perfila com a fonamental per a les empreses en els propers anys.

  • La importància de les noves tecnogies

Centres logístics inteligents: automatització i robotització

Les tasques pricipals dels centres de logística com ara emmagatzemar, agafar, clasificar, expedir, empaquetar, etc les diferents mercaderies, ja s’esta duent a terme amb robots. Alguns dels avantatges que té treballar amb un magatzem robotitzat es que la mecanització permet evitar errades i accelera els temps dels processos. Per altra banda, cada operació que fa el robot queda registrada en una base de dades de manera que permet tenir un control molt més estricte de tots els processos que es duen a terme. En alguns casos fins i tot podem aplicar eines d’I.A.

Com a consequència de tots els avenços i de la implementació de noves eines com ara la robótica i les noves tecnologies en logística, aquest sector experimentarà un canvi cap a l’ especialització. Els requisits tecnològics són cada cop més grans i demanen de personal ben format tecnologicament.

Els experts més buscats son els de les àrees d’ automatització de processos, big data i Intel.ligència artificial. Actualment la demanda és alta i patim d’ una important mancança d’aquests perfils d’ especialistes.

Un camp en el que també s’ está experimentant és en aconseguir vehicles de conducció autònoma per tal de millorar l’eficiencia i els costos de les entregues. Aquesta investigación es veurà accelerada per la manca de conductors que pateix el sector actualment i que está generant greus problemas en tota la xarxa de distribució.

  • Captació i retenció de talent

Un dels grans reptes que tenen les empreses es també enfocar el seu model cap a la captació i retenció de talent, oferint bones condicions salarials i flexibilitat horària facilitant la conciliació, potenciar entorns de treball saludables….etc.

Per altra banda, cal tenir en compte que les cadenes de subministrament i les operacions de transport estan cada vegada més lligades a la tecnologia i a les noves eines tecnològiques que van apareguent.

Des d’ aquesta perspectiva em de posar el focus en la importància de l’ especialització però tampoc no podem perdre de vista que cal prevenir una bretxa tecnològica entre els perfils tècnics i els operatius.

La formació i el reciclatge d’ aquelles persones que porten molt temps en el sector i que poden aportar molta experiència és clau per a aconseguir resultats eficients.

  • La importància del transport de l’ última milla.

El comerç online està en augment, i per tant està cobrant molta força la distribució d’última milla (DUM). Mentre que el consumidor està encantat amb la possibilitat de tenir entregues domiciàries en el mateix dia o en poques hores, devolucions sense càrrec, etc, el sector de la logística ho viu amb molta tensió. Aquesta logística és un gran repte per a les empreses de paqueteria/missatgeria ja que afegeix molta pressió a l’ hora de planificar i optimitzar els recursos per a aquestes entregues.

La presencia de petits magatzems descentralitzats s’ està plantejant com una possible solució a aquest nou repte. Aquesta fórmula de minimagatzems permet acostar la mercaderia al destinatari, sobretot en àrees de població densa, i permet dotar d’agilitat i eficiència tot el procés de distribució de l’última milla.

La tendència es cubrir aquest darrer trajecte amb mitjans sostenibles sempre que sigui possible. En gran àrees urbanes s’ intenta fer servir, cada vegada més, vehicles elèctrics per substituir les tradicionals furgonetes de repartiment sempre que sigui possible.

  •  Logística inversa

Degut a l’ increment de les compres de productes a través de comerç electrònic,  cada cop es més habitual que les empreses que venen online ofereixin al client una política de devolucions més àgil i flexible.  

Aquesta logística inversa presenta importants reptes logístics tant per a l’ empresa de transport com a l’ empresa venedora.

Alguns aspectes a tenir en compte son.

.- accelerar el procés i redui-ne els costos

.- posar de nou a la venda el més aviat posible els articles retornats

.- control exhaustiu mitjançant dades analítiques dels articles retornats

Per dur a terme aquestes i altres operacions cal que les empreses puguin analizar i millorar les seves cadenes de subministre invers i optimitzar-ne els processos.

La importància de la logística inversa no pararà de creixer en aquests propers anys.

CONCLUSIONS

Estem en un moment de canvi i necessitem replantejar el model logístic actual. La milora ha de venir de la mà de les noves tecnologies que permetran una millor traçabilitat de les mercaderies i una tractament més acurat de les dades. Aquesta renovacoó /innovació només serà possible si aconseguim dotar tota la cadena logística de persones amb talent i bona formació. Cal que els treballadors que porten temps en el sector es vagin reciclant per tal de no tenir una bretxa digital que podria ser dificil de salvar i podria perjudicar l’ eficiecia de les empreses. La formació continua és clau en tot aquest procés.

La nova logística passa sens dubte per una major atenció a la sostenibilitat, una major transparència en la cadena de subministres i una més gran implicació de les administracions tot promovent lleis que regulin totes aquetes qüestions.

La venda online seguirà augmentant i això comportarà que la logística inversa també vagi agafant cada vegada més importància i passi de ser un procés secundari a un procés principal en la concepció dels departaments logístics de les empreses de retail.

També s’està avançant molt en la distribució de l’ última milla, on els processos estan cada vegada més optimitzats gracies a tecnologies com el blockchain i on es busca la màxima sostenibilitat utilitzant vehicles cada cop menys contaminants.

About the Author
Social Share
  • google-share

Menú de categories

Actualitat

CAP A LA TRANSPARÈNCIA DE LA SUPPLY CHAIN
Jul 28, 2022
FÒRUM SECTORIAL EMPRESARIAL LOGÍSTICA I TRANSPORT
Jun 30, 2022
SIL Barcelona 2022 tanca amb 12.152 assistents
Jun 27, 2022
Tendencies logístiques més importants per a 2022
May 30, 2022

Agenda

Jornada Job &Talent Logistic
Feb 16, 2023
SERVEI BIBLIOTECA DIGITAL
Oct 27, 2022
GETTING CONTACTS LOGISTIC 2022
Oct 26, 2022
Estalvia costos integrant el transport dins la cadena de subministrament
Oct 11, 2022

Hem llegit a internet

Jornada Job &Talent Logistic
Feb 16, 2023
SERVEI BIBLIOTECA DIGITAL
Oct 27, 2022
GETTING CONTACTS LOGISTIC 2022
Oct 26, 2022
Estalvia costos integrant el transport dins la cadena de subministrament
Oct 11, 2022
Logincat Ajuntament de Polinyà
Inici
Logincat
Desenvolupament empresarial
Formació
Novetats
Publicacions
Contacte
Tel. 937 281 110
c/ Camí de Can Gavarra, 2
Polígon industrial de Llevant
08213 Polinyà - Barcelona
cangavarra@ajpolinya.com

Developed by AGS Brand Development
Amb la colaboració de:
Diputació de Barcelona Generalitat de Catalunya Unió Europea